Hoe vertrouw jij je medewerkers?

Er zijn heel veel manieren om als manager op te treden. Dezer dagen is het vooral wenselijk om je medewerkers te coachen. Vroeger was het belangrijker om je mensen in het gareel te houden. Je zou kunnen zeggen dat het een draai van 180 graden is, maar is dat wel zo?

Aan de basis van alle relaties tussen managers en medewerkers staat een vertrouwensrelatie. En daarin kan je verschillende types vertrouwen herkennen. Onze stelling is:

“Als je weet op welk soort vertrouwen je relatie gebouwd is kan je er beter in worden.”

Maar wat zijn dan die soorten vertrouwen? Hieronder wat de wetenschap daarover te vertellen heeft en voor de herkenbaarheid de achterliggende overtuiging erbij:

  1. Vertrouwen op basis van maakbaarheid: “met stok en wortel krijg ik wel het gedrag dat ik wil zien.”
  2. Vertrouwen op basis van informatie: “als je maar transparant blijft naar elkaar toe weet je wat je kan verwachten”
  3. Vertrouwen op basis van relatie: “ik ken hem/haar al zo lang, dat komt wel goed”
  4. Vertrouwen op basis van afhankelijkheden: “zonder mij komt hij/zij er toch niet”
  5. Vertrouwen op basis van de kennis van de ander: “Jij bent de expert, zeg het maar”
  6. Vertrouwen op basis van de menigte: “Als zij het doen zal het wel goed zijn”

Doe mee aan de pol!

Welk soort vertrouwensrelatie heb jij met je eigen baas? of met je medewerkers? Doe mee en beantwoord de hiernaast staande vraag.

Wil je weten hoe je een beter vertrouwensband kan kweken? Neem dan contact op met de gidsen van leadershipdialogue.eu

  1. Tobias

    En misschien kunnen we ook nog spreken van
    7. Vertrouwen op basis van controle.
    “Alslang je dit keurmerk voert zullen de auditoren jouw kwaliteit wel garanderen”

    De interessante discussie is natuurlijk: is dan wel überhaupt sprake van ‘vertrouwen’…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *